baca - 2019-04-22 09:25:05

Wycieczka średnio-trudna, wymagająca jednak górskiego obycia. Trudniejsze partie ubezpieczone przez łańcuchy. Widoki bardzo ładne i nadzwyczaj rozległe na całej drodze.
Wędrówkę zaczynamy z Kasprowego Wierchu, gdzie najlepiej dostać się kolejką linową. Spod jej budynku kierujemy się na wschód, czerwonym szlakiem. Na początek obchodzimy 3 skalne mało wybitne czuby, a następnie wspinamy się na skalisty wierzchołek Beskidu. Później znów mijamy parę czub i już jesteśmy na Przełęczy Liliowe (dochodzi tutaj zielony szlak z Hali Gąsienicowej). Ścieżka pnie się teraz zakosami na Skrajną Turnię. Wcześniej jednak przechodzimy przez mało wybitny garb o kocie 2024 m.n.p.m. Niedługo potem trawersujemy po prawej stronie wierzchołek w/w szczytu. Następnie schodzimy na Skrajną Przełęcz, a potem obchodzimy bokiem Pośrednią Turnię, by po kilku minutach znaleźć się w siodle Świnickiej Przełęczy. Nieco przed nią wśród skał dochodzi czarny szlak z Doliny Gąsienicowej. Z niej wspinamy się stromo (nachylenie zbocza ok. 70 stopni). Z początku środkiem ściany, a później jej prawą stroną. Na tym etapie powinniśmy się trzymać ściśle szlaku, niestety w skałach łatwo go zagubić. Po przejściu na stronę Dol. Walentkowej (ok. 20 min. od Świnickiej Przełęczy) pierwszy łańcuch. Dzięki niemu wychodzimy na skalną półkę. Od tego momentu perć jest wyraźniejsza - idziemy blisko ściany wierzchołka NW. Parę minut później skręcamy ostro w prawo i przy pomocy łańcucha obniżamy się o ok. 20 m. po skalnej półce na południe, a następnie przechodzimy przez wcięcie w grzędzie zwane Wrótkami (łańcuch). Stąd po raz pierwszy ukazuje się wierzchołek główny, który - aż do końca wyprawy - trawersujemy po prawej jego stronie. Kierujemy się prosto i za pomocą łańcucha wspinamy się na następne piętro. Po paru minutach zakręcamy ostro w lewo i idziemy rynną (przy jej końcu dochodzi szlak z Zawratu) po czym przechodzimy za pomocą łańcucha przez gładką skałę. Jest to najtrudniejszy moment na szlaku, ale kilka metrów wyżej jest już wierzchołek. Wspaniałe widoki na całe Tatry, a zwłaszcza na Zachodnie!

www.star-wars-forum.pun.pl www.gim16klasa1b.pun.pl www.bakugan.pun.pl www.ts3mods.pun.pl www.rodzina.pun.pl